La proposta educativa que s’impulsa des dels Ateneus Cooperatius amb aquesta plataforma es tracta d’una experiència gamificada per a alumnat de primer cicle d’Educació Secundària Obligatròria. Aquesta està basada en els fonaments dels Break Out Edu, popularment coneguts com Escape Rooms educatius, però amb la singularitat d’utilitzar-se mitjançant les Tecnologies de l’Aprenentatge i del Coneixement.
Un breakout és un joc immersiu derivat dels populars Escape Rooms de 60 minuts que estan reproduint com a espais d’oci en grans ciutats i que també s’han introduït a la formació empresarial. En un breakout, no cal sortir de l’aula en la qual els alumnes es troben, doncs segurament generaria molts inconvenients. En l’entorn educatiu, l’objectiu consisteix en assolir un repte o diferents reptes contextualitzats de manera cooperativa.
L’objectiu general que es pretén assolir amb aquesta proposta és iniciar-se al model d’economia social i solidària mitjançant el treball d’aula cooperatiu i les tecnologies digitals. S’espera que al finalitzar l’experiència l’alumnat sigui capaç de…
Gràcies al potencial d’internet i atenent a les demandes educatives de post confinament en la qual vivim, aquesta dinàmica ha estat desenvolupada a fi de donar resposta a les diferents situacions d’aula que puguin sorgir arran la Covid-19 seguint un model 1X1, és a dir, un dispositiu per alumne. En aquest sentit, aquesta experiència gamificada pot ser utilitzada en els següents escenaris d’ensenyament i aprenentatge i tindrà una durada d’una hora aproximada en els tres contextos d’execució:
Seguint el currículum català, l’àmbit nuclear de coneixement és el propi de l’àmbit social i tenint en compte les àrees d’Emprenedoria i Economia. La dimensió i competències nuclears a treballar són:
A més a més, donada la interdisciplinarietat de les competències curriculars actuals, de també es tracten aquests àmbits, dimensions i competències manera transversal.
A més a més, donada la interdisciplinarietat de les competències curriculars actuals, de també es tracten aquests àmbits, dimensions i competències manera transversal.
Un cop introdueixin les seves dades per parelles o per grups cooperatius, l’alumnat anirà accedint a un conjunt de pantalles amb diferents reptes contextualitzats. L’eix conductor tracta sobre que el municipi on viu l’alumne pateix una crisi social, econòmica, sanitària i de recursos de tota mena per una mala gestió en tots aquests àmbits. D’aquesta manera, el seu poble l’envia a un altre proper a fi d’aconseguir aliments.
Arribaran al poble i es trobaran un home que els conduirà a un espai on els habitants del municipi prenen decisions de manera democràtica.
Amb aquest repte, l’alumnat s’introduirà al món de les presses de decisions cooperatives i entre iguals treballant els conceptes de ple, vot, assemblea, acta i veu.
Tot seguit, rebran una paraula encriptada que hauran de desxifrar amb l’ús d’una criptografia. Un cop la tinguin, l’hauran de compartir amb la resta de companys i companyes amb qui juguen al Break Out Edu i així passar al següent repte amb l’ajut d’un vídeo interactiu.
Abans de rederigir-se a la següent pàgina, rebran un mot que s’hauran d’anotar a fi d’assolir el repte final.